Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, αποδέχεστε την από μέρους μας χρήση των cookies. Περισσότερα

Τι φταίει και χάνουμε το κολλαγόνο;

Ανέβηκε από Αλέξανδρος Κάτσης 17/08/2017 0 Σχόλια

Ποιος σας κλέβει το κολλαγόνο;

Μάθετε ποιοι είναι οι βασικοί κλέφτες του κολλαγόνου και της νεότητάς σας και πιάστε τον κλέφτη με 6 απλές κινήσεις.

Τί είναι το κολλαγόνο

Το κολλαγόνο είναι μια πρωτεΐνη που δημιουργείται από κύτταρα που ονομάζονται ινοβλάστες και αποτελείται από αμινοξέα. Το κολλαγόνο περιέχει συγκεκριμένα αμινοξέα: γλυκίνη, προλίνη, υδροξυπρολίνη και αργινίνη. Αποτελεί περίπου το 30% των πρωτεϊνων εντός του σώματός μας και βρίσκεται παντού: στα οστά, τους τένοντες, τους συνδέσμους, στο δέρμα, κ.τλ. Οι ίνες κολλαγόνου, ένα αόρατο δίκτυο ινών, χρησιμεύουν ως το κύριο σύστημα υποστήριξης του δέρματος, στο βαθύτερο στρώμα της επιδερμίδας. Το κολλαγόνο δίνει στο δέρμα σφιγηλότητα, τονικότητα, συνοχή και ελαστικότητα με τη βοήθεια ελαστίνης.

Γιατί είναι απαραίτητο το κολλαγόνο;

Το κολλαγόνο είναι απαραίτητο για να φαίνεται το δέρμα νεανικό, επειδή δίνει δομή στα κύτταρα του. Όταν τα επίπεδα κολλαγόνου μειώνονται, το δέρμα έχει μικρή εσωτερική υποστήριξη κάτι που οδηγεί σε χαλάρωση, ρυτίδες και ραγάδες σε απώλεια βάρους. Περίπου από την ηλικία των 35 ετών η παραγωγή κολλαγόνου και η ποιότητά του αρχίζει να μειώνεται σταδιακά - κατά 1-1,5% κάθε χρόνο. Τα ένζυμα του ίδιου του σώματος σπάζουν το κολλαγόνο, με αποτέλεσμα το δέρμα να αποκτά θαμπή και ανομοιόμορφη υφή, να χάνει την ελαστικότητά του και να σχηματίζει ρυτίδες. Ο ήλιος, η ρύπανση, το κάπνισμα και άλλες πηγές που δημιουργούν τις ελεύθερες ρίζες είναι υπεύθυνοι για την απώλεια του κολλαγόνου.

Οι βασικοί κλέφτες του κολλαγόνου

Η γήρανση

Δυστυχώς, η διάσπαση πρωτεϊνών όπως το κολλαγόνο είναι αναπόφευκο κομμάτι της διαδικασίας της γήρανσης. Η απώλεια ελαστικότητας και αντοχής έχει ως αποτέλεσμα τη χαλάρωση του δέρματος και την εμφάνιση των ρυτίδων. Ωστόσο, το κολλαγόνο διατηρεί τη δομική του ακεραιότητά του για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εάν προστατεύεται από τις περιβαλλοντικές απειλές όπως η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία. Το αντηλιακό θεωρείται νο 1 σύμμαχος κατά της πρόωρης γήρανσης.

Η έλλειψη σε βιταμίνη C

Η βιταμίνη C παίζει σημαντικό ρόλο στη στήριξη της σταθερότητας των μορίων κολλαγόνου. Χωρίς τη βιταμίνη C, η παραγωγή κολλαγόνου σταδιακά επιβραδύνεται. Δεδομένου ότι το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να παράγει μόνο του βιταμίνη C, μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνη C είναι σημαντική για τη διατήρηση της παραγωγής κολλαγόνου. Πηγές βιταμίνης C είναι τα εσπεριδοειδή, οι φράουλες, οι κόκκινες πιπεριές και πολλά άλλα φρούτα και λαχανικά.

Ο ήλιος

Η έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία προκαλεί την αποδόμηση των πρωτεϊνών όπως το κολλαγόνο και η ελαστίνη - και οι δύο υπεύθυνες για την ελαστικότητα της επιδερμίδας. Η έκθεση στο ηλιακό φως είναι υγιής και σημαντική για τη διατήρηση των επιπέδων βιταμίνης D. Ωστόσο, για να προστατεύσετε το κολλαγόνο που υποστηρίζει το δέρμα πρέπει να φοράτε αντηλιακό.

Η ζαχαρη

Η γλυκόζη του αίματος προσκολλάται στις πρωτεΐνες του αίματος, γνωστή ως γλυκοζυλίωση, και επιταχύνει τη γήρανση. Όσο περισσότερη γλυκόζη κυκλοφορεί στο αίμα (αυτό συμβαίνει όταν τρώμε πολλούς απλούς υδατάνθρακες), τόσο μεγαλύτερη η γλυκοζυλίωση. Μάλιστα η φρουκτόζη προκαλεί 10 φορές μεγαλύτερη γλυκοζυλίωση από τη γλυκόζη. Κάθε γλυκοζυλίωση στο κολλαγόνο θέτει τις βάσεις για ρυτίδες και απώλεια της ελαστικότητας.

Το κάπνισμα

Το κάπνισμα επιταχύνει τη διαδικασία γήρανσης δημιουργώντας λεπτές γραμμές και ρυτίδες σε ένα κατά τα άλλα βιολογικά νεανικό πρόσωπο. Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Oulu στη Φινλανδία διαπίστωσαν ότι το κάπνισμα επηρέασε αρνητικά τον ρυθμό σύνθεσης κολλαγόνου Ι και κολλαγόνου III στο δέρμα. Η βραδύτερη σύνθεση κολλαγόνου σημαίνει ότι το δέρμα χάνει μέρος της αντοχής του και της υγρασίας του και παρατηρείται πρόωρη χαλάρωση στο δέρμα.

Πώς να επαναφέρετε πίσω το χαμένο σας κολλαγόνο

1 Αποφύγετε τους κλέφτες κολλαγόνου: Κάπνισμα, πολλή ηλιοθεραπεία, κακή διατροφή, άγχος (λόγω της περίσσεια κορτιζόλης μειώνει το κολλαγόνο), διαταραχές στον μεταβολισμό της γλυκόζης και ελλειπή ενυδάτωση είναι αυτοί που κλέβουν πρόωρα το κολλαγόνο σας.

2 Δοκιμάστε τα αμινοξέα: Η έρευνα έχει δείξει ότι ορισμένα αμινοξέα έχουν την ικανότητα να ενεργοποιούν τη σύνθεση κολλαγόνου.

3 Προσθέστε βιταμίνη C: 400mg ημερησίως βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη υγιούς κολλαγόνου.

3 Πάρτε αντιοξειδωτικά: Τα αντιοξειδωτικά είναι ουσίες που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες οι οποίες είναι υπεύθυνες για την πρόωρη γήρανση. Περιορίζουν τη διάσπαση του κολλαγόνου και κρατούν το δέρμα ελαστικό.
4 Πιείτε πόσιμο κολλαγόνο: Οι μελέτες έχουν δείξει ότι πόσιμο κολλαγόνο σε υγρή μορφή απορροφάται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από αυτό που διατίθεται σε χάπια ή σε σκόνη.

5 Αλλάξτε διατροφή: Μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές πρωτεΐνες (πρωτεΐνες σόγιας, χούμους, καρύδια, καρύδια, τρόφιμα με αμυγδαλέλαιο κλπ.) καθώς και σε βιταμίνη C μπορεί να προσφέρει φυτοοιστρογόνα, τα οποία έχουν αποδειχθεί ότι έχουν θετική επίδραση στο κολλαγόνο.

6 Ασκηθείτε: Η ανάπτυξη των μυών μπορεί να διεγείρει την παραγωγή κολλαγόνου.

Κάντε ένα σχόλιο